Succékomedin Prydh på Playhouse
Boka biljetter

prydh, AV ANTHONY NEILSON

Spelades på Playhouse våren och hösten 2020

I vårt ständigt pågående livspussel ska vi försöka klämma in det mesta; karriär, vänner, familj, träning, yoga och egentid. Och helst ska det synas hur bra vi har det på sociala medier. Och mitt upp i alltihop ska vi hinna med ett riktigt bra sexliv också - eller?

Det är 2020 och folk har mindre och mindre sex. De enda som håller ångan uppe är 70-plussarna. Och efter #metoo har kartan ritats om rejält. Vad är det som gäller egentligen? Hur ska vi närma oss varandra nu? Måste man ha sex? Och hur ofta i så fall? Hur funkar det här med samtycke? Måste vi prata oavbrutet så det inte blir fel? Ska man posta på Facebook efteråt?

För Jessica och Jens funkar det i alla fall inte. De har inte haft sex på över ett år. Och det är ingen sjuårskris heller – de har varit tillsammans i nio. Han vill men kan inte, påstår han. Hon både vill och kan, påstår hon. Men är det sant? Hursomhelst, nu ikväll och med dig som vittne, ska de göra ett sista desperat försök att starta om sexlivet och rädda sin relation. Kan de klara det?

Pjäsen gjorde stor succé på Royal Court Theatre i London och är skriven av Anthony Neilson, en av Storbritanniens mest uppmärksammade dramatiker. Den regisserades av Stefan Marling, konstnärlig ledare på Romateatern, som med stor framgång regisserade långköraren Allt som är underbart av Duncan Macmillan på Playhouse. 

Längd ca 75 minuter utan paus.

MEDVERKANDE

Av: Anthony Neilson

På scen:   
Peter Eggers och Louise Ryme

Regi: Stefan Marling
Översättning: Bengt Ohlsson
Scenografi: 
Pia Wiik
Kostym: 
Maria Felldin Almgren
Ljusdesign: 
Kevin Wyn-Jones
Ljuddesign: 
Daniel Douhan
Mask: 
Nina Lagnefelt
Producent: Louise Helgesson

Speltid
: Ca 75 minuter - ingen paus

Teaterförlag: Colombine

Med stöd av: Stockholm Stad, Svante Bergströms Teaterstiftelse

RECENSIONER

"en relationsuppvisning i det mest intima"
"eleganta komiska dramaturgiska poänger"
DN

"Anthony Neilsons rappa komedi klär av en porrbesatt samtid"
"Louise Ryme och Peter Eggers har med hjälp av regissören Stefan Marling hittat ett fint, rappt avspänt sätt att gnabbas."
SvD

"man lämnar salongen med ett leende på läpparna."
broadwayworld

"balanserar mellan fräckhet och säkerhet"
Kulturbloggen

"Peter Eggers briljerar på scen"
påscen

Kort, rapp pjäs, intelligent, rolig och tänkvärd. Bland det bästa som går i Stockholm just nu."
minstengangiveckan

Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse.
- Nyhetsbrev

Vill du ha Playhouse nyhetsbrev?

Klicka här!