Playhouse Teater - Konferens och uthyrning - Uthyrning för gästspel - Vanliga frågor & svar
Boka biljetter

VANLIGA FRÅGOR & SVAR

Gällande att hyra Playhouse för gästspel/föreställning

Här tar vi upp några av de vanligaste frågorna kring att hyra Playhouse Teater för att spela föreställningar på vår scen. Du kan också ladda ned en PDF med alla frågor och svar via den här länken.

Hur många platser har ni i salongen? 
205 platser, varav 5 salongsstolar kan plockas bort för att göra plats för 2-3 rullstolar.

Hur stor är scenen? 
Scenmåtten finns i vår tekniska specifikation som du hittar via denna länk.

Vad kostar det? 
Du hittar vår prislista via den här länken.  

Ingår föreställningstekniker? 
Föreställningstekniker ingår inte, det är ert ansvar att anlita en kunnig tekniker med rätt kompetens för uppdraget. För specifikation av vår tekniska utrustning, klicka här.

Vi rekommenderar att ni anlitar föreställningstekniker från Stage & EventLight – de har gjort flera uppdrag hos oss och känner till vår lokal och teknik väl. Kontaktperson på Stage & EventLight: Erik Lindvall , erik(a)stageeventlight.se,
0732430173 eller info(a)stageeventlight.se

Kan vi göra en egen ljusdesign/ljussättning?
Det som ingår som utgångsläge är befintlig ljusrigg med befintliga riktningar på strålkastarna. Vi har oftast ytterligare strålkastare som ni kan hänga upp och komplettera riggen med om ni vill ha egna riktningar – kom då ihåg att beräkna tid för att hänga, rikta och plocka ned strålkastare i er totala hyrestid. Våra ljusrår går inte att sänka ned, pelarlift finns att tillgå på plats. Om ni hyr och spelar flera datum kan vi inte garantera att er ljusdesign finns kvar från ett datum till nästa, eftersom vi ofta har många gästspel och egna föreställningar parallellt. 

Kontakta gärna Daniel Douhan för att få ritning över befintlig ljusrigg
skickad till er. Kontakt: daniel.douhan(a)playhouseteater.se. 

Finns personal från Playhouse på plats under dagen vi hyr?
Strax före eller vid ert första hyrestillfälle gör vi en överlämning/genomgång av lokalen med er om max 2 timmar. Vid denna genomgång ska er föreställningstekniker närvara. Tidpunkt enligt överenskommelse med oss. 

Utöver detta finns en publikansvarig på plats i samband med föreställningen
(max 4 timmar ingår i grundhyran, ytterligare timmar mot extra kostnad). Dennes ansvar är brandsäkerhet samt att vara behjälplig med praktiska frågor gällande lokalen. Publikansvarig är inte en ljud-, ljus- eller scentekniker. 

Slutligen finns bemannad garderob i publikentrén. Max 4 timmars bemanning i samband med föreställning ingår i grundhyran, ytterligare timmar mot extra kostnad. 

När kan vi komma in och lämna av scenografi? 
När ert första hyrestillfälle börjar. 

Kan vi förvara scenografi hos er mellan föreställningar? 
I mån av plats finns det möjlighet att förvara scenografi hos oss mot en
avgift. Se prislistan.

Hur är tillgängligheten i era lokaler?
För besökare till teatern och bistron har vi tillgänglig WC i foajén/bistron och det finns rullstolsplatser högst upp i teatersalongen. I entrén från Drottninggatan finns ramp att lägga ut och det är inga nivåskillnader inne i foajén/bistron eller på väg fram till salongens rullstolsplatser. På och bakom scen är tillgängligheten något mer begränsad, vi har bland annat en trappa mellan loge och scen. Vi har inte någon hörslinga i salongen. 

Har ni inteckningar och skärmar som vi kan använda?
Vi har en heltäckande fond, fem tak (inteckning för tak/ljusrigg), fem par byxor (inteckningar för sidorna av scenen) samt tio skärmar i varierade storlekar. Samtliga i svart moltontyg. Dessa får ni använda och ni ansvarar då för att inom er hyrestid sedan återställa scen och eventuella inteckningar till hur det såg ut när ni kom. Tänk på att beräkna tillräckligt med tid för detta – våra takrår går inte att sänka ned, pelarlift finns att tillgå på plats. 

Mått på inteckningarna finns i vår tekniska specifikation.

Får vi ha med egen mat och dryck? 
För medverkande i er produktion: Det är inte tillåtet att förtära medhavd mat eller dryck i restaurangen/bistron utan enbart i logerna eller i lilla personalköket bakom scen. Medhavd alkohol är överhuvudtaget inte tillåtet att förtära någonstans på teatern.
För er publik: all servering av mat och dryck till publiken sköts av Playhouse Teaterbistro. 

Hur fungerar det med marknadsföring? 
Ni ansvarar själva för marknadsföring och PR för er produktion. Ni kan få visst utrymme på Playhouse mediaskärmar ut mot Drottninggatan under föreställningsdagen, separat överenskommelse om detta upprättas i så fall. Skärmarna delas alltid med andra produktioner. Om ni använder vårt biljettsystem får ni visst utrymme på Playhouse hemsida under fliken gästspel.

Kan vi sälja biljetter via er?
Ja ni kan använda vårt biljettsystem mot en kostnad om 35 kr ex moms per såld biljett. I avgiften ingår programmering och admin vid biljettsläpp, möjlighet att lägga upp rabattkoder, att vi hanterar distributionen av köpta biljetter, vi administrerar betalning och fakturering via Klarna och vår personal kollar och säljer biljetter på plats i samband med föreställning. Ni får en  inloggning till vårt system och kan själva följa försäljningen och hantera bokningsärenden. 

Ni kan också välja att sköta biljettbokningen helt på egen hand via ett annat system ni väljer - då behöver ni ha egen personal på plats som kollar biljetter när publiken kommer. 

Har du andra funderingar? Maila din fråga till info@playhouseteater.se. 

KONTAKT

För förfrågningar om att hyra Playhouse Teater för gästspelande föreställningar eller konferenser, maila till info@playhouseteater.se. 

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse